Osa Kolmekymmentäkaksi: Cairns & Iso Valliriutta Part Thirty-two: Cairns and Great Barrior Reef
Itärannikon
Cairns on yksi suosituimpia kaupunkeja, josta vierailla Isolla Valliriutalla.
Lensimme sinne Darwinista aamulla ja reilun parin tunnin lennon jälkeen olimme
jo perillä. Darwinin lentokentällä päätimme pyytää matkailuauton palautusta;
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa vuokra-autofirmoilla on systeemi, jossa
asiakas voi palauttaa auton yhdestä kohteesta toiseen lähestulkoon ilmaiseksi.
Jos esimerkiksi maksava asiakas on vuokrannut auton Sydneysta ja hän jättää
auton Melbourneen, koska hänen lentonsa lähtee sieltä, joku toinen asiakas voi
palauttaa tämän auton Sydneyhin ja maksaa vain dollarin päivältä nimellistä vuokraa.
Firma maksaa suurimman osan bensasta ja antaa tietyn aikarajan, jolloin auton
pitää olla perillä. Löysimme netistä matkailuauton, joka piti palauttaa
Cairnsista Townsvilleen, joka oli meidän matkamme varrella noin 350km päässä
rannikkoa alas, aikaa oli 2 päivää. Laskeuduttuamme Cairnsiin firmasta
soitettiin jo varmistaakseen, että haluamme palautuksen tehdä. Mikäs siinä, se
on periaatteessa ilmainen matka ja voimme sitten nukkua yhden yön autossa,
joten majoituskin olisi ilmaista.
Cairns is one of the
most popular cities to visit the Great Barrier Reef. We took a comfortable 2,5
hour flight there from Darwin. At the Darwin Airport we decided to request a
relocation of a campervan; in Australia and New Zealand the rental companies
have a system whereby a customer can relocate a car practically for free. For
example if a paying customer rented a car in Sydney and returned it in
Melbourne to fly out from there, another customer can relocate the car back to
Sydney and only pay nominal rental fee of 1 AUD per day. Some petrol (albeit
not necessarily quite enough to cover the whole distance) is also paid by the
rental company. So you have basically a free car, some free petrol and a time
limit to get to the destination. We found a campervan to be relocated from
Cairns to Townsville which was about 350km away down the coast and we had two
days to do it. Once we landed to Cairns we already got a phone call to confirm
the relocation so that was great – nearly free transport and a free
accommodation in the camper!
Emme olleet
löytäneet sohvaa Cairnsissa, joten olimme varanneet lopulta hostellin
edellisenä päivänä. Tämä oli itse asiassa ensimmäinen kerta Australiassa, kun
olimme hostellissa, muuten koko reissu on mennyt surffaillen tai telttaillen.
Hostelli oli Jack Backpackers Yksityishuone jaetulla kylppärillä lähti 55 AUD, mikä ei
ole paha hinta ja hostelli on ihan keskustassa kävelymatkan päässä rannalta.
Ok, huone oli tosi pieni, mutta siellä oli ilmastointi ja jääkaappi, wifi oli
ilmainen ja hintaan olisi kuulunut yksinkertainen illallinenkin (valitettavasti
heillä ei yleensä ollut tarjolla kasvisvaihtoehtoa, joten en voinut tästä
nauttia kuin yhtenä iltana). Lentokentältä meni näppärä shuttle bus, joka vei
ovelta ovelle eikä maksanut kuin 6 AUD per henkilö.
We hadn’t managed to
find a couch in Cairns so we finally booked a hostel the night before getting
there. Actually this was the first time we had to stay in a hostel in
Australia, until now it has been couchsurfing and camping all the way. We
booked Jack Backpackers private room with shared bathroom for 55 AUD which is not bad for
a centrally located hostel in Cairns. Ok, the room was tiny but it had a/c and
a fridge, there was free wifi and even a simple dinner would have been included
(usually they didn’t have a vegetarian option though so I could only avail
myself of this one evening). There was a handy shuttle bus service from the
airport that took you to the door and only cost 6 AUD so that was a nice
surprise.
On the catamaran on the way to the Green Island |
Green Island |
Meillä oli kaksi
kokonaista päivää Cairnsissa ennen kuin auto piti noutaa, joten vertailimme
pitkään ja hartaasti, mitä kannattaa tehdä kun kaikkeen ei ole aikaa. Oli
tietenkin selvää, että halusimme mennä käymään Isolla Valliriutalla, joten
varasimme seuraavalle päivälle snorklausretken Green Island-saarelle. Olisimme
halunneet varata pienehkön purjevenematkan, mutta se oli niin hintava, että
päädyimme sitten isolle katamaraanille tuhannen kiinalaisturistin kera (joka
maksoi ”vain” 140 AUD parinsadan sijaan). Retki alkoi aamuyhdeksältä 45
minuutin venematkalla saarelle. Siellä oli eri vaihtoehtoja, mitä saattoi tehdä
seuraavat pari tuntia; voi mennä lasipohjaveneellä katsomaan riuttaa jos ei
halunnut tai osannut uida, saattoi mennä sukeltamaan tai snorklaamaan tai jos
ei halunnut maksaa mistään extraohjelmista, saattoi hengailla saarella ja
snorklata rannalla. Jälkimmäinen vaihtoehto ei ollut minusta oikein järkevä,
koska saaren rannalta ei nähnyt riuttaa ollenkaan – se oli liian kaukana rannasta.
Olihan se saari tosi kaunis (meillä oli aikaa kävellä sen ympäri kokonaisuudessaan,
koska siihen ei mennyt kuin puolisen tuntia) mutta sitä riuttaahan tänne
tultiin katsomaan, vaikka jotkut näkyivät tosin tyytyvän hengailemaan saarella.
Lounas katamaraanilla kuului hintaan ja sen jälkeen meillä oli vielä vähän
vapaata hengailuaikaa, joka vietettiin snorklaten rannalla. Olihan siellä
värikkäitä kaloja, harmi kyllä vedessä ollessani en nähnyt sen jännittävämpiä
eläimiä, vaikka laiturilta näimme kaksi kilpikonnaa ja pienen hain (kuulemma ne
eivät ole sitä ihmissyöjätyyppiä!). Sitten oli aika mennä sille kunnon
snorklausretkelle, jonne osallistui vain muutama muu. Menimme pienellä veneellä
vähän kauemmaksi saaresta ja hyppäsimme veteen. Kyllä se koralliriutta on
sentään mahtava näky, upean värikäs ja jatkuu silmänkantamattomiin, täynnä kaikenkokoisia
uskomattoman värikkäitä kaloja. En
edelleenkään nähnyt kilpikonnia, mutta riutta itsessään oli niin kaunis ettei
se haitannut.
Relaxing on the secluded beach on the island |
Finally we only had
two full days in Cairns as we needed to pick up the campervan, so we considered
long and hard what to do as we didn’t have time to everything. Obviously we
wanted to see the Great Barrier Reef so we booked a snorkelling trip to Green
Island for the following day. We would have liked to book a small sailing boat
but as the price difference was so great, we ended up on a large catamaran with
a thousand Chinese tourists for 140 AUD per person (the sailing trip would have
been around 200 AUD). The trip started at 9am with a 45 minute boat ride to the
island where you had a few options on how to spend a couple of hours; you could
take a glass bottom boat or semi-submarine to see the reef, you could go for a
snorkelling or diving trip or if you didn’t want to pay for any extras you
could also hang out at the island and swim/snorkel there. The latter option
seemed a bit wasteful to me as from the island you couldn’t see the actual reef
at all as it was too far from the beach. Sure, it was a lovely gorgeous island
(we had time to walk all around it as it only took about half an hour) but
surely everybody was here to see the reef – still it seemed some people stayed
on the island. The lunch on the catamaran was included and after eating we
still had some free time to swim and do snorkelling on the beach. There were
some nice and colourful fish even though unfortunately while in the water we
didn’t see any more exciting creatures – from the pier I had seen two turtles
and a small reef shark (apparently those are not the man-eater kind!). Then it
was time for the actual snorkelling trip with only a few other participants. We
took a small boat a bit further away from the island and jumped in the water.
Wow, the reef is just breath-taking – incredibly colourful and goes on as far
as the eye can see, full of amazingly colourful fish of all sizes. Still no turtles
but the reef itself was more than worth the whole trip.
Täältähän
jatketaan matkaa rannikkoa alas ja mennään katsomaan riuttaa myös myöhemmin,
joten tämä yhden päivän reissu oli ihan riittävä tässä vaiheessa matkaa.
Toiselle päivälle haluttiin sitten erilaista ohjelmaa ja pohdittiin joko
Daintreen kansallispuistoa tai läheisempää Kurandaa. Koska Daintreessa näyttiin
mainostavan samantyylisiä krokotiiliristeilyjä kuin mitä olimme juuri tehneet
Litchfieldissä, ja se oli aika kaukana joten retket olisivat olleet sangen
hintavia, päädyimme sitten Kurandaan joka oli meille vähän epätyypillinen
vaihtoehto. Ideana oli, että sinne voi mennä Sky Trainilla, joka on valtavan
pitkä köysirata sademetsän yllä, vierailla tässä Kuranda-kylässä jossa on monta
eläinpuiston tapaista käyntikohdetta ja sitten tulla takaisin Scenic Railway-junalla, joka
on Australian mittapuulla vanha junarata upeiden maisemien läpi. Meille tämä
oli epätyypillinen vaihtoehto lähinnä siksi, että siihen ei kuulu minkäänlaista
fyysistä ponnistusta (ja kuten näimme, monet kanssamatkustajamme olivat vanhoja
amerikkalaisia päiväretkellä joltain loistoristeilyltä), se oli suht kallis
(koko reissu köysiratalippuineen, junalippuineen sekä kuljetuksineen
hostellilta köysiradalle oli 109 AUD.) ja täysin turistikamaa. Siitä
huolimatta, Greg (hostimme Darwinissa) oli suositellut sitä ja luettuani
Tripadvisorista pelkästään positiivisia kommentteja, päädyimme tekemään jotain
erilaista. Ja kyllä se itse asiassa kannatti.
Maisemat sieltä
Sky trainista olivat todella upeat. Matkan varrella pysähdyttiin kahdesti,
jolloin pääsi kävelemään lyhyitä reittejä sademetsässä ja lukemaan infoa
paikallisista kasveista. Toisella pysähdyksellä näki hienot näköalat Barron
Falls-vesiputouksesta. Sitten saavuimme Kurandaan, jonka odotin olevan pieni
unelias kylä. Väärin. Se oli ilmeisesti rakennettu ihan täysin turismille ja
nähdäkseni ainoan kadunvarret olivat ihan täynnä turistikrääsäkauppoja,
kahviloita, ravintoloita ja vähän lisää krääsäkauppoja. Jätimme krääsäkaupat
ilman huomiota,mutta onnistuimme löytämään 5 AUD budjettiimme sopivan
lounasvaihtoehdon (kasvispiiras minulle, emupiiras Ginalle) hintavien
ravintoloiden seasta. Halusimme käydä Birdworldissa ja Koala Gardenissa,
sillä koaloita emme olleet vielä nähneet ja varsinkin Gina rakastaa näitä
värikkäitä papukaijoja ja muita erikoisia lintuja. Birdworldissa oli mukavaa
se, etteivät linnut olleet häkeissä, vaan lentelivät ympäriinsä vapaina. Ne
olivat vähän turhankin ystävällisiä; yhdestäkään papukaijasta en ollut päästä
eroon ollenkaan, kun se päätti istua pääni päällä ja vielä kutsua kavereita. Yllätyksekseni
Gina halusi ostaa niille vielä ruokaakin (meillähän on hädintuskin varaa ostaa
itsellemme ruokaa!). Koala gardens oli pienempi kuin odotin, mutta näki siellä
näitä erittäin laiskoja koaloita (ilmeisesti ne nukkuvat 22 tuntia päivässä!),
vompatteja (tosi söpöjä!), krokotiileja sekä muutaman eri kengurulajin
edustajia. Kengurut olisivat voineet hyppiä vapaasti ympäriinsä, mutta useimmat
niistä loikoilivat kaikessa rauhassa lepoalueellaan, jonne turisteille ei ollut
pääsyä. Se oli mukavaa, että aita oli siellä ei pitämään kenguruita sisällä,
vaan pitämään turisteja ulkona, niin että eläimet saavat levätä. Sitten
suuntasimme viimeiseen junaan, joka lähti klo 15:30. Kylän läpi kävellessä
näki, että ne kaikki firmat olivat pystyssä pelkästään päiväretkeläisten takia,
koska kaupat ja ravintolat alkoivat mennä kiinni viimeisen junan lähtöaikaan.
Kurandan pieni sievä rautatieasema oli viehättävän vanhanaikainen, samoin kuin
itse juna. Puolentoista tunnin junamatkan aikana sai nauttia mahtavista maisemista
ja kuunnella radan rakentamisen historiaa; minähän en näistä asioista mitään
tiedä, mutta ilmeisesti radan rakentaminen oli aikoinaan mestarillinen saavutus
vaatimattomilla työkaluilla vaikeissa olosuhteissa.
As we will continue
from here down the coast and will also visit the reef from other locations,
this one day trip was sufficient at this stage of the trip. For the second day
we wanted to do something different and were debating whether to go to the
Daintree National Park or to nearby Kuranda. As Daintree’s highlight seemed to
be similar crocodile cruise than we had just done in Litchfield we opted for
Kuranda, which was kind of an untypical choice for us. The idea is that you can
take a SkyTrain there which is super-long cable car above the rainforest, then
visit the zoo-type attractions in Kuranda and go back by Scenic Railway which
is by Australian standards old railway going through amazing scenery. The
reasons why this is untypical of us is that it didn’t require any physical
efforts (and it turned out to be a favourite among the old American
day-trippers from a luxury cruise ship), it was pretty expensive (whole thing
with Skyrail ticket, train ticket and transfer to the cable car station was 109
AUD per person) and a very touristy thing to do. However, Greg (our host in
Darwin) had recommended it and after reading how everybody was raving about it
on Tripadvisor, we decided to go for it. And it was actually really good!
The scenery from the
Sky Rail was just gorgeous. There were stop stations where you could stop along
the way and take short boardwalks in the rainforest with information of the
flora and fauna of the area. On the second stop there was a lookout with a
great view of Barron Falls. Then we arrived in Kuranda which I had imagined to be
a sleepy little village. Wrong. It seemed more like a purpose-built theme park
for tourists with its only street lined with souvenir shops, cafes, restaurants
and a few more souvenir shops. While ignoring the shops we did manage to find a
lunch that fit our 5 AUD per person budget – veggie pie for me and emu pie for
Gina. The attractions we wanted to visit included the BirdWorld and Koala Gardens as we hadn’t seen koalas yet and especially Gina loves the beautiful
special birds of Australia. What was nice about the Birdworld was that the
birds were not in cages but it was a free-flying park. The birds were really
friendly indeed – at times it was actually hard to get rid of them when they
decided to stay on your head or shoulder and even invite friends to join them.
To my surprise Gina even wanted to buy them food – c’mon, we can hardly afford
to buy food for ourselves! (that’s a joke, in case you worry) Koala Gardens was
smaller than I expected but we did see koalas (wow those are some lazy buggers
– apparently they sleep 22 hours per day!), wombats (so cute!), crocodiles and
some wallabies and kangaroos. The kangaroos and wallabies were free to hop
around but most of them opted to stay in their resting area that the tourists
were not allowed to enter. It was nice to have a fence there, not to keep the
kangaroos in but to keep the tourists out so that the animals could get a rest
if they got tired of people.
The last train back to
Cairns was at 3:30pm so we headed to the railway station. You could really see
that the little village lives off the day-trippers – all those restaurants,
cafes and souvenir shops started to close shop as the last train of the day was
leaving. It must be a ghost town in the evening. Kuranda Railway Station was a
quaint and charmingly old-fashioned looking, as was the train itself. During
the 1,5 hour journey we got to enjoy awe-inspiring landscape and learned a bit
about the history of building the railway. Apparently it was a superb feat to
build this railway with their modest tools in the difficult circumstances.
Oli se siis hieno
päivä ja uskoakseni vietimme lyhyen aikamme Cairnissa hyvin. Seuraavana päivänä
klo 16 piti hakea se matkailuauto, joten vietimme aamupäivän (laguunilla)
hengaillen ja sitten jatkoimme matkaa rannikkoa alas – Gina valtavan
matkailuauton puikoissa. Uusi seikkailu alkaa!
So all in all, another
great day and I believe we made the most of our short stay in Cairns. The
following day at 4pm we had to pick up the camper so we spent the morning
hanging out by the (lagoon) and then continued down the coast, Gina driving the
massive camper van. Start of a new adventure!
Nice post and you describe all attraction very well. I must add one site where you could be get good information about camper rental cairns
ReplyDelete